0

Slik sjekker du kjedelengden

Det er mye uenighet, både blant mekanikere og hverdagssyklister, om hvordan man finner riktig kjedelengde.
Noen sier du bør sette kjedet på det minste tannhjulet uten at noen deler henger løst, og så legge til to, tre, fire eller fem ledd.
Andre mener at det er bedre å sette kjedet på det største tannhjulet og det største krankdrevet og stramme – eller kanskje ikke stramme, bedre å la det henge løst på grunn av avbøyning.

Siden det er så mange måter å gjøre ting på, tenkte vi at det var på høy tid at vi forklarer hva som er hva blant mytene som verserer om kjedelengde. 

I denne artikkelen forklarer vi hvordan du utfører grunnleggende vedlikehold på SHIMANO-kjeder. Det er selvfølgelig gøy å sette opp en ny sykkel helt fra bunnen av, men det er ikke ofte man får sjansen til det.
I de fleste tilfeller blir et gammelt kjede byttet ut med et nytt. Spesielt med tanke på bærekraftig sykling, er det alltid lurt å spørre seg om når man bør bytte ut kjedet.

 

 

Måling av slitasje på kjedet

 


Du lurer kanskje på hvorfor du bør bytte ut kjedet til i det hele tatt. Kjeder, kassetter og tannhjul er drivverksdeler. De andre delene blir utsatt for ekstra slitasje hvis kjedet er utslitt.
I systemet med disse tre delene, er kjedet svakest fordi det har flest ømfintlige elementer: kjedeleddene.
Du kan bruke et kjedemål fra SHIMANO til å finne ut om et kjede fortsatt er i god stand eller om det bør byttes ut.

Kjedet strekker seg over tid på grunn av normal slitasje, slik at tennene på kjedemålet faller helt inn i kjedet. Da er det på tide å bytte det ut. For SHIMANO-kjeder er det viktig at du bruker et kjedemål fra SHIMANO. Mange forhandlere bruker kjedemål fra andre merker, noe som ofte fører til at kjedet byttes ut for tidlig. 

Når kjedet er utslitt, må det byttes ut før det ryker, noe du helst bør slippe å oppleve ute på stiene – det kan føre til at du går glipp av en hel dag med moro på sykkelen. Kjedeslitasje kan motvirkes med ordentlig vedlikehold av kjedet. 

 

 

Slik finner du ut hvor langt kjedet skal være


Dessverre er det ikke så enkelt at du bare kan legge et nytt kjede ved siden av det gamle og forkorte det til samme lengde. Det er fordi det gamle og det nye kjedet ikke skal være like lange, fordi det gamle kjedet har forlengede ledd på grunn av slitasje. Hvis du er sikker på at det gamle kjedet hadde korrekt lengde til å begynne med, kan du telle leddene og justere det nye kjedet i henhold til det.

Hvis du er usikker på om det gamle kjedet var passe langt til å begynne med, må du finne ut av lengden for det nye kjedet fra bunnen av. Det anbefaler vi at du bruker følgende metode for å gjøre.

Sett kjedet på det største krankdrevet og det største tannhjulet, og koble sammen endene bak tannhjulet til kassetten.

 

Punktet der begge endene av kjedet overlapper, kalles nullposisjonen.
Når kjedets nullposisjon er satt på den bakre delen av tannhjulet, kan du finne den endelige lengden på kjedet. Det gjør du ved å legge antallet brukte kjedeledd til nullposisjonen.

Hvor mange ledd som skal legges til, avhenger av 

  • Sykkelen (halvdempet eller fulldempet)
  • Typen kjedekobling (skjøtestift eller QUICK-LINK)

En annen faktor er om nullposisjonen ender med to like eller ulike ledd (se diagrammet). Derfor er det ikke mulig å oppgi en standardverdi for å finne kjedelengde.

 

 

Oversikt: 

  • Halvdempet sykkel med skjøtestift + 5/6 ledd
  • Halvdempet sykkel med QUICK-LINK + 4/5 ledd
  • Heldempet sykkel med skjøtestift + 6/7 ledd
  • Heldempet sykkel med QUICK-LINK + 5/6 ledd

Før vi ser på hvordan du forkorter kjedet, skal vi gå over et viktig poeng om korrekt innsetting av kjedet:

Pass på at du trekker kjedet korrekt gjennom navgiret, og at delen av kjedet der etiketten står, er vendt mot deg på utsiden. Det er irriterende og tidkrevende hvis du oppdager at du må gjøre jobben på nytt når kjedet allerede er koblet sammen. En god regel er å sjekke to ganger før du kobler sammen kjedet.

 

 

Koble sammen og åpne kjedet


Du kan koble sammen og åpne eller forkorte kjeder på to måter: med skjøtestift eller QUICK-LINK. Med QUICK-LINK trenger du ikke noe verktøy for å gjøre jobben. 

Skjøtestift


Når du skal forkorte et kjede med nagler, er det viktig at du tar deg tid til å sette kjedet nøyaktig inn i kjedeverktøyet. Hvis kjedet ikke sitter helt rett i kjedeverktøyet, kan det skade verktøyets posisjonsplate. Det kan hende du må bruke litt kraft for å ta ut kjedestiften fra kjedeleddet, men ikke for mye – bruk jevne bevegelser.

Bruk kjedeverktøyet til å skyve skjøtestiften på samme måte som du fjernet den. Dette handler om presisjon. Sørg for at skjøtestiften sitter der den skal, midt i kjedeleddet, og at den ikke overlapper på noen side.

 

 

QUICK-LINK


Du setter inn en QUICK-LINK ved å skyve de to enkeltdelene fra begge sider inn mellom de indre leddene. Plasser dem slik at pilen på overflaten peker i krankens rotasjonsretning når du ser på den fra forsiden. Bruk det originale TL-CN10-kjedeverktøyet fra SHIMANO til å skyve inn og feste stiftene.

 

 

Tips: Hvis du ikke har noen verktøy for hånden (for eksempel hvis du har fått et teknisk problem ute på stiene), kan du sette en QUICK-LINK på den øvre kjedelinjen og la den sette seg inn ved å dytte forsiktig på pedalen.

OBS: Dette krever litt trening samt at de to QUICK-LINK-sikringene er perfekt plassert – vær veldig forsiktig, og hvis du er usikker bør du spørre en sykkelforhandler. Ellers kan en QUICK-LINK av denne typen lett ryke i to.

QUICK-LINK-er må bare åpnes med det originale TL-CN10-kjedeverktøyet fra SHIMANO.

Hva skjer når sykkelkjedet er for kort eller for langt?


Hvis kjedet er for kort, kan det skade navgiret. Du kommer ikke til å kunne bruke alle girene dine. I større gir kan drivverket bli vanskelig å tråkke rundt, og det kan begynne å lage høye lyder.

 

 

Rengjør regelmessig


Rene kjeder er fornøyde (og bærekraftige) kjeder. Rengjør kjedet ofte og grundig. Jeg anbefaler at du rengjør kjedet minst annenhver gang du vasker sykkelen. Først fjerner du all overflatesmuss på kjedet, og så bruker du avfettingsmiddel. Det er lurt å dekke underlaget med noe eller dra til et bilvaskeri, for oljene må ikke ende opp i jorda. Når kjedet er grundig avfettet, tørker du det før du har på ny kjedesmøring.

Det er viktig å sikre at kjedesmøringen når alle kjedeleddene. Det gjør du ved å holde flasken med kjedesmøring mot innsiden av kjedet og rotere kranken til alle kjedeleddene er smurt. Så tørker du over kjedet med en fille for å fjerne overflødig smøring – hvis du ikke gjør det, setter smuss seg raskt fast på kjedet igjen og skaper mer slitasje.

Hvis kjedet er for langt, kan ikke navgiret skifte nøyaktig lenger, og kjedet beveger seg fra side til side med smellelyder.

Hvis du ikke er sikker på at kjedet er passe langt, bør du be en sykkelmekaniker hos en spesialistforhandler om å sjekke for deg.

 

Disse verktøyene trenger du for å bytte ut et kjede


Hvis du bruker skjøtestift:

  • kjedeverktøy
  • nytt sykkelkjede av riktig lengde til riktig girsystem (9-delt, 10-delt, 11-delt eller 12-delt)
  • skjøtestift (følger vanligvis med SHIMANO-kjeder)
  • multiverktøy du kan ta med deg

Hvis du bruker QUICK-LINK:

  • sykkelkjede med QUICK-LINK
  • originalt SHIMANO TL-CN10-verktøy
  • Tips: En QUICK-LINK kan være en livredder ute på reise (for eksempel SM-CN900). Disse er raskere å sette på enn en skjøtestift hvis kjedet ryker.